Bispeengen
- Visionsoplæg
Projekttype Visionsoplæg - Fase 1
Bygherre København Kommune
Frederiksberg Kommune
Areal 60.000 m2
Ydelse Konkurrence
År 2021 - 2022
Samarbejde Tegnestuen Vandkunsten, Kommon, Bactocon, Realise, LNH Water, ViaTrafik
Gennem årene har beboerne i området været plaget af støj og luft- forurening. De der bor over 2. sals-højde har udsigt til en motorvej med døgnaktivitet, og de der bor under 2. sals-højde har udsigt til
en udstrakt og utryg betonsøjleunderverden og en underverden af bilparkering. Denne ’underverden’ er de senere år delvist konverteret til mange nye gadeidræts- og kulturaktiviteter. Området omkring Nordre Fasanvej er blevet en magnet for mange både fra nærområdet og fra andre bykvarterer – ikke mindst de yngre segmenter.
Flere interessegrupper og lokale ildsjæle har arbejdet over en lang årrække på at få ændret områdets status og dermed gjort noget reelt ved de omtalte problematikker. Der er, og har længe været, blandt andet et udtalt ønske om at genskabe Ladegårdsåen og dermed få et vandelement koblet med rekreative værdier i form af mere bynatur og dermed en reel mulighed for at få de to bydele omkring Bispeengbuen til at smelte mere sammen – at vende forsider til bagsider og skabe attraktive grønne værdier med mulighed for en række nye aktiviteter.
Arbejdet med de tre visionsskitser har taget afsæt i ovenstående og har derfor som fælles afsæt en overordnet grøn og blå strategi. Der er vand og park i dem alle, og de giver alle tre rum for videre udvikling af de mange potentialer i et fremtidigt samarbejde mellem kommuner, interessenter og borgere. Det har været en klar målsætning at pege på løsningsrum, der understøtter en bæredygtig udvikling på alle niveauer; social sammenhængskraft, grøn mobilitet, klimatilpasning, genbrug og biodiversitet. Det har tillige været en klar målsætning at sammenflette de forskellige fagligheder i tre robuste og realiserbare visionsskitser som grundlag for den fremtidige udvikling af en ny ’Bispeengpark’.
![Visionsskitse 1 - Tunnel og grønne byrum](https://freight.cargo.site/t/original/i/a6afd82eccfbed4efc55b7506281b9d7c094a727f8e05484d22771a22451a9f6/Bispeengen_Visionsskitse-1_Visualisering.png)
![Visionsskitse 2 - Tunnel, bebyggelse og grønne byrum](https://freight.cargo.site/t/original/i/99f628d8364768a6e7a36c9c49c9870e658fab95d7685874096ead454c96b6e4/Bispeengen_Visionsskitse-2_Visualisering.png)
![Visionsskitse 3 - Delvis nedrivning og grønne byrum](https://freight.cargo.site/t/original/i/310c3bf26c9059558ac2474b1a5e732e847739a65aaa539e56121a382208b970/Bispeengen_Visionsskitse-3_Visualisering.png)
![Bispeengbuen i dag](https://freight.cargo.site/t/original/i/9a0d14ad7a53820a04ba222ef337adddf456419a56a607c3b6e7aa909eca933c/Bispeengen_Luftfoto.png)
![1971 - Søjler](https://freight.cargo.site/t/original/i/962ae71d9b8fdb312ef67ed7eb99f18f0031395d9007e78419b5ecb6272dfde8/2153_Bispeengen_Bro-historisk.jpg)
![1972 - Bjælker](https://freight.cargo.site/t/original/i/e4bccf4c3052f6dbfd750d725e844b099b78c253d50287fe148482cc2e64dfc4/2153_Bispeengen_Bro-historisk2.jpg)
![1973 - Brodæk](https://freight.cargo.site/t/original/i/89227b53965ae5b82ff8cd9cb9edab490e4131f733b23de5d0407e9d5625b01c/2153_Bispeengen_Bro-historisk3.jpg)
3 SCENARIER
Situationsplaner
![Visionsskitse 3 - Delvis nedrivning og grønne byrum](https://freight.cargo.site/t/original/i/964ddec7723a3c448a3a07388be2803822865072f48c18822fe6332fa0001b6f/2153_Bispeengen_Situationsplan_Visionsskitse-3.jpg)
![Visionsskitse 1 - Tunnel og grønne byrum](https://freight.cargo.site/t/original/i/c6f9ad3d68d5d9d8d2c0ae18ad4753adbfabe76a8412b057f8d4208133913372/2153_Bispeengen_Situationsplan_Visionsskitse-1.jpg)
![Visionsskitse 2 - Tunnel, bebyggelse og grønne byrum](https://freight.cargo.site/t/original/i/62aa57943d056b8642aa4e7bd423b67b42eff9e02892c8eeff0e033946d5400b/2153_Bispeengen_Situationsplan_Visionsskitse-2.jpg)
VISION
Seks strategier
![Den grønne og urbane engpark](https://freight.cargo.site/t/original/i/8ab7c47d1b7b501da98428d12a7535468d14f1dbccbbd9f81c2ceb7221e2e0d1/Bispeengen_Strategi_Grn-Engpark.jpg)
![Et samlende blåt element](https://freight.cargo.site/t/original/i/5e821dfc34a1fd9ee1b2c92fb8199c29ad4d3c4cb7d399e5176910858df5b139/Bispeengen_Strategi_Blat-Element.jpg)
![Identitetskabende kulturspor og genbrug](https://freight.cargo.site/t/original/i/fcbb8aaa0658e607f0eb78b426a40ee28c5ece34eb0303aca3e94313fac1e961/Bispeengen_Strategi_Kulturspor.jpg)
![Nye forbindelser og sammenhænge](https://freight.cargo.site/t/original/i/cc80f3d4bc53147ec729c55f811f4cbfe729fabeb67b00eb885757a4f243d080/Bispeengen_Strategi_Forbindelser.jpg)
![Attraktive byrum gør bagside til forside](https://freight.cargo.site/t/original/i/8e7d51b59518a838ccfe9b3918f581ff4c6340f537436f3da593eb2aa138f628/Bispeengen_Strategi_Bagside-til-forside.jpg)
![Attraktive byrum gør bagside til forside (Visionsskitse 2)](https://freight.cargo.site/t/original/i/03bfdf5f88c511b8b6dafc7a8d5f3724945d7344abbe29eba1db106269e969d5/Bispeengen_Strategi_Forttning.jpg)
PRINCIP
Regnvand og hydraulik
![Vandets vej - længdeprofil](https://freight.cargo.site/t/original/i/baaf885274ee8ad8c533eaeb868891fecf5bb3f6d0c6a14b12d47f77566698a1/Bispeengen_Vand-lngdesnit.jpg)
![Vandets vej - plandiagram](https://freight.cargo.site/t/original/i/39df8393b8aa0d0bd0e2f11db990c0d2b69a8f3cf2ae0b019b294a06bb0949d5/Bispeengen_Vandets-kredslb.jpg)
![100 års hændelse](https://freight.cargo.site/t/original/i/7e0f9586e8857df4713a959f1112defcb80b5ef0f3eea3d70aa9f97c489ea33c/100-rs-hndelse-01.jpg)
PRINCIP
Genbrug
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/9cf9816e6aa7680b0527d04b52dd0c42d4ff5ec86fadca10a5999c21fb3c2431/genbrug-af-buen.jpg)
PRINCIP
Landskab og byrum
![Fleksibilitet og robusthed](https://freight.cargo.site/t/original/i/914f5013f7185c04cf70d6ecc3e49682e7d63c8e6cab4c8fb3609662debc61b9/Bispeengen_Fleksibilitet.jpg)
3 SCENARIER
Udsnitsplaner og snit
![Visionsskitse 1 - Nord](https://freight.cargo.site/t/original/i/4956cec179f96ffe85fa13fd485b11efd5bf6f2d23defc520ea66f55a2907583/2153_Bispeengen_Planudsnit2.jpg)
![Visionsskitse 1 - Syd](https://freight.cargo.site/t/original/i/e986d5eca3015a2774c9e9c5683937a55d6362f9d1377a35f3aa059fe8a2905e/2153_Bispeengen_Planudsnit5.jpg)
![Visionsskitse 1 - Generelt snit](https://freight.cargo.site/t/original/i/54bf83719627106bdd40ffbb06f17c8fa4d8ef48f71c2274c9bea6267ef1f3bd/2153_Bispeengen_Snit_Visionsskitse-1.jpg)
![Visionsskitse 2 - Nord](https://freight.cargo.site/t/original/i/7f21303aa222f53ecf1d82e99319c632a3a95a88d74c78d4b80657f4ca55fc66/2153_Bispeengen_Planudsnit.jpg)
![Visionsskitse 2 - Syd](https://freight.cargo.site/t/original/i/ca786aafd86c8165a8632f43aea25e64280757d704efde6815b4d135f9c6dbc0/2153_Bispeengen_Planudsnit4.jpg)
![Visionsskitse 2 - Generelt snit](https://freight.cargo.site/t/original/i/9deedb09999d15ec22f03f93115d7b414e0351f461ed6dad23ede3d7b700134c/2153_Bispeengen_Snit_Visionsskitse-2.jpg)
![Visionsskitse 3 - Nord](https://freight.cargo.site/t/original/i/c8cc4f6f3035fa743351df21ecb960835192ac2a4fc1c0cc3458da0f966817df/2153_Bispeengen_Planudsnit3.jpg)
![Visionsskitse 3 - Syd](https://freight.cargo.site/t/original/i/96fe326a03ed4eee0c3bf6cf819aa304e26acb2f98f7d8dece6f6c2e4d503d39/2153_Bispeengen_Planudsnit6.jpg)
![Visionsskitse 3 - Generelt snit](https://freight.cargo.site/t/original/i/75cb050adb31f5c639febbf60487004a233dfeee2b96bf0d482476fa61fc2924/2153_Bispeengen_Snit_Visionsskitse-3.jpg)